Köpvillkor & fraktvillkor

  1. Om Jordnära Fröer - Lilla Hälsoträdgården

Företaget Lilla Hälsoträdgården, Org-nr: 8409154609, har sitt säte i Falkenberg, Halland. Företagets postadress är Berg Anneberg 708 31196 Heberg.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

  1. Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].

Vi har tyvärr inte möjlighet att administrera tilläggsköp eller samfrakter. En order = en fraktavgift.

Quickbutiks automatiska konfigurationer och inställningar tillåter inte att varor är reserverade i kundkorgen, därmed kan varor i kundkorgen falla bort/nollställas medan beställningen pågår tex pga högt köptryck. 

Vid beställning godkänner man köp- och leveransvillkoren som är angivna här. Vi reserverar oss för eventuella ändringar i leveranstid.

  1. Leverans

Vår normala leveranstid är 5-7 arbetsdagar. En viss fördröjning av leverans kan ske under högsäsong, dvs januari.
Vi strävar alltid efter en normal leveranstid, ändringar av beräknad leveranstid kan dock uppstå. Leveranstiden uppdateras här i våra leveransvillkor, vänligen se leveransvillkor här vid frågor.

Din beställning skickas med Postnord till din brevlåda. Får det inte plats i brevlådan får du en avisering från Postnord om utlämningsställe.
Fraktkostnad på 69kr tillkommer. 

Efter vi inlämnat paketet hos Postnord är det postgången som tar vid. Vi tar inget ansvar för leveransförseningar orsakade av Postnord. Vi försöker dock alltid vara tillmötesgående vid sådan händelse. Kontakta oss om det gått mer än 4 arbetsdagar från det att du mottagit leveransavisering om du saknar ditt paket och inte fått avisering från Postnord, så ska vi försöka hjälpa dig.

För ej uthämtade brev eller paket debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering.

NEWS! From 17th November 2023, pre-sale, we will start to ship within EU!

  1. Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms. Fraktkostnad på 69kr tillkommer.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

  1. Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: 

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade (helst i ursprunglig förpackning men inget måste).

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

  1. Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Detta gäller tex. mindre mängd fröer än angivet eller skadad påse.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du reklamerar och returnerar en vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts, tillsammans med daterad bild.

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet samt bifogar daterad bild.

Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

  1. Ansvarsbegränsning 

Vi tar inget ansvar för skador som kan uppstå på grund av postleverans av Postnord.

Vi tar inget ansvar för leveransförseningar/ej levererade paket orsakade av Postnord. Efter vi inlämnat paketet hos Postnord är det postgången som tar vid ansvaret och är därmed utom vår kontroll. Vi försöker alltid vara tillmötesgående vid sådan händelse.

Vi tar inget ansvar för leveransförseningar/ej levererade paket orsakade pga fel angiven adress. 

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vi tar inget ansvar för odlingsresultat då varje kunds hantering av varan (fröerna), odlingsmetod och skötsel samt odlingsytans tillstånd, förutsättningar samt yttre faktorer såsom väder står utom vår kontroll.

Vi tar inget ansvar om slutresultatets (blommans) utseende (ex färg, form och höjd) skiljer sig från bilderna, då bildkvalitet samt bilders färgåtergivning även beror på enskildas inställningar och skärmar samt att väder, odlingsytans förutsättningar/tillstånd och tillvägagångssätt står utom vår kontroll.  

Varor i kundkorgen är inte reserverade, därmed tar vi inget ansvar i de fall att varor faller bort/nollställs i kundkorgen pga slutsålt då quickbutiks automatiska konfigurationer och inställningar ligger utom vår kontroll. 

  1. Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

  1. Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

10. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

11. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.